"Hvor skal vi hen?" spurte Ole Brumm. "Ingen steder" sa Kristoffer Robin. Og så gikk de dit.....

22. januar 2011

Lauper


I ettermiddag har jeg bakt lauper. 
De bruker vi å bake et par ganger om året, som regel i januar, når berlinerbollene kommer i butikkene. 
Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, men de smaker nå best i januar synes jeg. 
Oppskriften fikk jeg fra min mor og den er en god gammel en. 

Lauper (16 stk)

1 pk rød gjær
350 gram siktet rugmel
500 gram hvetemel
1 ts salt
1 ss anisfrø
4 ss sirup
7 dl melk 
100 gram margarin

Bland sammen alt det tørre, ha i fingervarm melk og sirup og kjør sammen i en kjøkkenmaskin. Ha i smeltet smør som er litt avkjølt. Elt deigen godt før du setter den til heving. 
Heves til dobbel størrelse.

Bak ut boller, 14 - 16 stk, og legg på en bakepapirkledd plate. 
Etterhvev ca 30 minutter. 

Pensles med sirup som er oppløst i varmt vann. 
Stekes midt i ovnen på 200 grader i 15 - 20 minutter. 


Serveres med smør og brun ost. 

Vel bekomme!

6 kommentarer:

  1. Mmmm dette så godt ut. Kos dere masse å ha en fin lørdagskveld. Christina

    SvarSlett
  2. Lauper er utrolig godt, særlig med brunost:-)

    Takk for sist ja, det var veldig trivelig:-)

    Ha en fin lørdagskveld!

    SvarSlett
  3. Det så innmari godt ut! Tror jeg må teste ut denne oppskriften en gang ja:)

    Klem, camilla jin

    SvarSlett
  4. Mmmm... det så jammen godt ut. Må innrømme at jeg aldri har hørt om lauper, men kanskje skulle jeg teste ut oppskriften din å smake selv :o)

    SvarSlett
  5. Dette så godt ut! Kopierer oppskrifta og lager den neste bakedag. :o)

    SvarSlett

Tusen takk for at du titter innom bloggen min og legger igjen en kommentar. Jeg setter utrolig stor pris på det og på denne måten kan jeg finne tilbake til bloggen din♥

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.