"Hvor skal vi hen?" spurte Ole Brumm. "Ingen steder" sa Kristoffer Robin. Og så gikk de dit.....

14. november 2011

Eddik.....naturlig rengjøring


Nå er jeg igang med husvasken her i heimen. 
Og mitt nye vaskemiddel: Eddik 7%.

Har lest så mye bra om hva eddik kan brukes til så jeg satte igang da jeg kom 
hjem idag. Nå kjøres en maskin med laken som lillegutt tisset ut i natt. Istedet 
for skyllemiddel har jeg eddik i det kammeret. 

Jeg har og en oppvaskmaskin igang. Og glansemiddel kammeret som var 
tomt er fylt opp med eddik. 

Jeg har lagt kjøkkenklutene mine i bløt i en blanding av eddik og vann. 

En tom Jif Universal flaske er fylt med eddik og jeg har brukt den til å vaske av benker og 
vask på kjøkkenet. Snart skal jeg ta den  med meg på badet og fortsette der. 

Eddik er det ultimate rengjøringsmiddelet: 

  • Kan brukes som tøymykner.
  • Kan brukes i oppvaskmaskin.
  • Kan settes i skåler og fjerner matlukt/røyklukt.
  • Kan brukes som flekkfjerner på tekstiler.
  • Du kan rengjøre mikroovnen ved å sette inn en skål med eddik og vann. Kjør på full guffe så du får damp. Fett og skitt i mikroen vil løse seg opp og du kan tørke av med en klut.
  • Eddik løser opp kalkbelegg og er dermed fint til å vaske dusjvegger med.
  • Bland 1 dl eddik i 4 liter vann og du har et supert middel til å rengjøre keramiske fliser med. 
  • Rens dusjhodet i vann og eddik
  • Rengjøring av glass, speil, rustfritt stål. Spray på og tørk av med egnet klut/papir/kaffefilter.


Du kan lese mer om bruken av eddik i bloggen Grønn Såpe
Og du kan lese om andre naturlige rengjøringsmidler på Din Side

God vask :) 

5 kommentarer:

  1. Spennende! Du må gi en lyd om effekten av den ;)

    Klem fra meg.

    SvarSlett
  2. Takk for tips!!
    Håper det er effektfullt,for er klar for noe "luddig" til spesielt dusjvegger og speil!!
    Håper på oppdatering!! :-)
    klm ingrid l

    SvarSlett
  3. Såpass...kan eddik brukes til SÅ mye! Du får oppdatere om resultat :-) Jeg bruker eddik kun til agurksalat jeg :-)

    Jeg har fått med meg en julemesse til Randi i Vika. Jeg er så dårlig på å få med meg hvor det er sånn så gi gjerne et hint om du vet av flere :-)

    Klem

    SvarSlett
  4. Heisann:)
    Så kjekke tips du kommer med, dette skal jeg jammen meg prøve. Det eneste jeg har brukt edikk til i rengjøringen, er å få vinduene blanke.

    Ønsker deg en flott uke:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  5. Jeg har vasket gulvet med eddik i lange tider og syns det er helt supert ;) Jeg visste ikke at man kunne bruke det til SÅ mye, takk for tips ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du titter innom bloggen min og legger igjen en kommentar. Jeg setter utrolig stor pris på det og på denne måten kan jeg finne tilbake til bloggen din♥

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.