"Hvor skal vi hen?" spurte Ole Brumm. "Ingen steder" sa Kristoffer Robin. Og så gikk de dit.....

5. juli 2010

Hjemmelagde knekkebrød



Idag har jeg bakt mine egne knekkebrød. 
Oppskriften er enkel og resultatet ble godt. 

3,5 dl grov rug
3,5 dl havregryn
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
0,5 dl linfrø
1 dl kli
7 dl vann
1 ts salt

Alt blandes og fordeles på stekebrett. Oppskriften er nok til 3 brett. Pass på at det ikke blir for tykt når du stryker det utover. Deigen skal være ganske løs. 
Sett ovnen på 180 grader (varmluft) og sett platene inn i ovnen. Etter 10 minutter tar du dem ut og ruter opp knekkebrødene med et pizzahjul eller en kniv. Sett så platene inn i ovnen og la den steke i 30 minutter. Ta dem så ut og knekk knekkebrødene fra hverandre. 
Senk temperaturen til 50 grader og tørk knekkebrødene i 30 minutter. 

Hadde det ikke vært for at mannen min har laget en så fantastisk god laksemiddag hadde vi nok spist et knekkebrød, men nå får det vente til kveldsmaten. 

7 kommentarer:

  1. Mmmm... nam-nam! Det så fristende og godt ut! Et tips; Jeg brukte pepperkakeformer og trykket ut figurer da jeg lagde knekkebrød, til stor glede for barna i huset. Kos deg!

    SvarSlett
  2. Å, det så godt ut!! Sender du noen hitover *blafrer*

    Klem fra Laila

    SvarSlett
  3. Heisann navnesøster:) Nå har jeg virkelig kost meg her inne, var så utrolig kejkt å lese innleggene dine fra sverigeturen siden vi snart skal til sverige, gjett om det krible ri magen nå da, jeg gleder meg såå utrolig masse. Ahhh!!! hjemmelagede knekkebrød er utrolig godt og sundt ikke minst. ønsker deg en fin kommende uke. klem monica

    SvarSlett
  4. Oh vad det ser gott ut, måste nog prova mannen min älskar hårdbröd.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvarSlett
  5. Mmmm.. Jeg har fått helt dilla på hjemmelagde frokost og synes ikke det blir frokost uten det :)

    Har lest meg nedover og nytt nydelige bilder fre Sverigeturen, vakre skatter som fikk bli med hjem.. Så vanvittig mye flott du har funnet deg :)

    Nyt nyanskaffelsene og ha en flott uke!

    Sommerklem fra Tove

    SvarSlett
  6. Hmmm, mente selvsagt hjemmelagde knekkebrød :)
    Noget trøtt etter en lang dag utendørs :)

    Tove

    SvarSlett
  7. Å, de knekkebrødene lager jeg også. Helt supre. De er deilige med prim på. Prøvd det?
    Skulle liksom lage dem så jeg skulle spise noe sunt til kaffen, men jammen smaker det med IS i varmen....
    Fortsatt god sommer!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du titter innom bloggen min og legger igjen en kommentar. Jeg setter utrolig stor pris på det og på denne måten kan jeg finne tilbake til bloggen din♥

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.